2009年3月27日金曜日

米国 自動車メーカーの特許出願分析(メモ)

PatentCafeが作成(?)した自動車メーカーの米国特許・分析レポートPhilip Brooks' Patent infrigement Updatesにて紹介されていました。
Today, President Obama's Task Force on Autos received the Automaker Patent Assets Intelligence Report (2009 APA-Intel Report) comparing the patent portfolio assets of General Motors, Ford, Chrysler, Toyota and Volkswagen.

分析対象は、GM、フォード、クライスラー、フォルクスワーゲン、そしてトヨタです。
ドイツメーカーは米国での特許ポートフォリオ形成に熱心ではない。それに比べトヨタは非常に熱心で1995年から2007年は他メーカーを上回り、今では花形量産メーカーです。でも、それはあくまでも量的側面の話であり質的にはほぼすべてのカテゴリーで米国自動車メーカーがトヨタを上回っているとのことです。
評価基準などを吟味したわけではないですが、この報告書の評価を信用すると、ドイツは質を重視。量は追わない
米国は量を重視、質もそこそこに追求
日本は量をとことん重視という図式が浮かび上がってきます。それにしても自動車の品質面ではああもうるさいトヨタが知財だと・・・ ゴニョゴニョ (日本メーカーはどこも同じ様なものですから人のことは言えないですね、ハハハ)
頼みもしないのにこんなレポートが発行されて大企業の知財部員はつらいですね。
<抜粋>
Patent Management Strategies
As a deductive observation, the data suggests that German automakers do notshare the urgency of establishing an enforceable US patent asset base. This isevidenced by the considerably small Volkswagen portfolio (even though Audi,Bentley, and Bugatti were added to Volkswagen to bolster its patent numbers), aswell as the severe drop off of Chrysler’s patent activity immediately following theDaimlerChrysler merger. It appears that Chrysler is trying to regain it’s pre-mergerfocus on technology and innovation.Toyota, on the other hand, developed an appetite for US patents, and generallyoutpaced all other automakers in new patents between 1995 and 2007. It’s nowa serious “volume player”, but overall, US automakers outscored Toyota’s patentquality rating in nearly every category.

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